دهیاری یای شهری

استان آذربایجان شرقی - مراغه - بخش مرکزی

دهیاری یای شهری

استان آذربایجان شرقی - مراغه - بخش مرکزی

با توجه به پیشرفت روز افزون ارتباطات ، بر آن شدیم تا وبلاگی جهت معرفی روستای یای شهری از توابع بخش مرکزی مراغه از لحاظ آداب و رسوم ،گردشگری و درج اخبار اطلاعیه ها ، و بخشنامه های دهیاری و همچنین در مسیر توسعه پایدار روستا با توجه به نو پا بودن دهیاریها در کشور بستر مناسبی برای استفاده دهیاران عزیز و مردم و عموم علاقمندان فراهم سازیم . منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان هستیم .
سامانه پیام کوتاه دهیاری : 30006859000079

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

روستاها باید مراکز توریستی شوند

چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۳ ق.ظ

روحانی در همایش ملی روز روستا: روستاها باید مراکز توریستی شوند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روستاهای کشور باید مراکز توریستی شوند، گفت: بسیاری از بزرگان، شعرا، فلاسفه، عالمان، مراجع تقلید، بزرگان سیاسی در دوران مشروطه و انقلاب اسلامی روستایی و اهل روستا بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» امروز (دوشنبه) در نخستین همایش ملی روز روستا با تبریک عید قربان و عید سعید غدیر خم اظهارداشت: منظر زیبای آن روز پرشکوه، سرنوشت ساز برای تاریخ اسلام را مشاهده می کنیم، همه روزهای پر خیر و برکت برای همه مسلمانان و به ویژه ایرانیان عزیز ما سعید و مبارک باشد.
وی، حضور در جمع روستاییان را موجب افتخار دانست و افزود: وقتی صحبت از روستا می شود، ممکن است از دید غیر روستایی، اقتصاد و تولید و کشاورزی به ذهن آید اما برای فردی که خود روستایی است، روستا مفهوم فرهنگی دارد، قبل از آن که مفهوم اقتصادی داشته باشد.
رییس جمهوری ادامه داد: روستا یعنی پاکی، صفا، صداقت، جمعی که باهم تعامل و همزیستی مسالمت آمیز، برادرانه و مهربانانه دارند، روستا یعنی مکانی که غل وغش در آن جا وجود ندارد.
روحانی خاطرنشان کرد: روستا یعنی وفای به عهد و ادای امانت، روستا یعنی ایمان سرشار به خداوند و پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام، روستا یعنی جایگاهی که انسان مسیر تلاش، کار و فداکاری را به خوبی مشاهده می کند.
وی با بیان این که بسیاری از بزرگان، شعرا، فلاسفه، عالمان، مراجع تقلید، بزرگان سیاسی در مشروطه و انقلاب اسلامی روستایی، بوده اند، اظهار داشت: روستا تنها ذخیره برای بخش کشاورزی یا مواد غذایی یا امثال آنها نیست، در روستا ذخایر بزرگ فرهنگی، میراث فرهنگی، آداب و سنن قوی اسلامی و ایرانی نهفته است.
رییس قوه مجریه افزود: روستا را در انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس دیدیم و امروز هم باید در توسعه و کار و تلاش ببینیم؛ آن روزهای اول نهضت اسلامی در 15 خرداد، اوج شکوه حضور و فداکاری مردم در 15 خرداد درباقر آباد ورامین بود.
روحانی ادامه داد: درست است که تهران، قم و سپس مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز و دیگر شهرهای بزرگ و حوزه های علمیه، دانشگاه ها و بازار، مراکز انقلاب و حرکت بودند اما روستاییان عزیز در بسیاری از استان ها پیشتاز این حرکت بودند.
وی یادآور شد: در 15 خرداد سال 42 هم نمونه بلند و بارز آن، حرکت کفن پوش روستاییان عزیز بود؛ در دفاع مقدس هشت ساله نیز همه ایران فداکاری و ایستادگی کرد اما روستاییان و عشایر نقش برجسته ای داشتند.


**روستای فردو نمادی از فناوری صلح آمیز هسته ای ایران است
رییس جمهوری تصریح کرد: روستای فردو که امروز نمادی از فناوری صلح آمیز هسته ای ما است و البته نامش در همه اسناد و مدارک تاریخی و بین المللی امروز تحت عناوین مختلف ثبت شده است، روستایی با جمعیت حدود هزار نفر که بیش از 100 شهید تقدیم کرده است.
روحانی افزود: مجموعه این دهستان با جمعیتی حدود دو هزار نفر همیشه 500 نفر رزمنده در جبهه داشتند و روستاهای دیگر هم این گونه بودند، روستا در انقلاب و دفاع مقدس و در مرزداری و مرزبانی کشور نقش داشتند.
وی به معاونت توسعه روستایی معاون اول رییس جمهوری توصیه کرد برای روستاهای مرزی کشور اقدامات ویژه ای انجام دهد.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: روستاهای مرزی علاوه بر توسعه روستایی، حافظ مرزهای این سرزمین هستند، من نمی خواهم به دفاع مقدس برگردم، در آن دوران هم روستاها و بخش هایی که مقاومت و ایستادگی بیشتر داشتند، دشمن را از تحرک به خوبی بازداشتند، آنها مرزبان و مرزدار هستند و به تعبیر اسلامی «مرابط» هستند.
روحانی تصریح کرد: مرابط کسی است که از مرزها حراست می کند و در روایات ما آمده است که مرابط ثواب مجاهدان در راه خدا را دارد.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به اهمیت گردشگری در روستا پرداخت و گفت: روستا استعداد فراوانی در بخش گردشگری دارد، چون ذهن ما متمرکز در کشاورزی است و روستا را فقط در بخش کشاورزی می بینیم، بقیه بخش ها را کمتر مورد توجه قرار می دهیم.
روحانی تاکید کرد: روستا اگر روستا بماند و تبدیل به شهر نکنیم و تسهیلات لازم باید برای مردم در کنار روستا ایجاد کنیم، اما معماری روستایی باید معماری روستایی بماند، اگر این معماری از بین برود و تبدیل کنید به (می خواستم بگویم که به کاریکارتور شهر، می ترسم توهین شود)نمودی از شهر تمام جاذبه توریستی آن جا را از بین برده اید.
وی تصریح کرد: ما باید مردم داخل و خارج از کشور را تشویق کنیم برای این که از روستاهای کشور ما که دنیایی از زیبایی ها معنوی در روستاهای ما است، لباس پوشیدن ما، حجاب زنان، نحوه ارتباطات اجتماعی آنها، محل تجمع آنها، امامزاده ای که گاهی در کنار روستا هست، مسجد و حسینیه ای که وجود دارد، مراسمی که در عروسی یا خدای ناکرده در عزا دارند، سنن و آداب بسیار زیبایی است.
رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: این که می گویم توریست و گردشگر منظورم این نیست که حتما از خارج بیایند، از داخل کشور ، بسیاری از جوانان شهری از آداب و رسوم و سننی که در بخش ها و استان های مختلف کشور مخصوصا در روستاها هست، یا بی اطلاعند یا کم اطلاعند، معمولا در کتاب های درسی هم نمی آید، شاید فرصت این هم نباشد که به این آداب و رسوم اشاره شود.

** توسعه روستایی مقدمه توسعه شهری
رییس جمهوری ادامه داد: روستاها از نظر طبیعت و فرهنگ باید مراکز توریستی در کشور باشند. البته برای این که روستاها تبدیل به مراکز توریستی شوند سرمایه گذاری نیاز دارند.
روحانی با بیان این که روستاهای ما باید توسعه پیدا کنند، گفت: گاهی اوقات در کتاب های علوم اجتماعی و جامعه شناسی توسعه را طوری از لحاظ اجتماعی معنا می کنند که آن را وصل به توسعه شهری می دانند گویی توسعه یعنی توسعه شهری؛ در حالی که توسعه روستایی می تواند توسعه شهری را پایدار کند.
رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: این که ما توسعه پایدار را به محیط زیست می گوییم که درست هم است یعنی وقتی جایی را توسعه می دهیم باید به طبیعت و محیط زیست هم توجه کنیم؛ اگر این کار را نکنیم آن توسعه بقا نخواهد داشت، مثل سدهایی که بالاسر دریاچه ارومیه برای توسعه زدیم و نگاه نکردیم به پایین دست که اگر این سدها را بزنیم چه بلایی سر این دریاچه می آید.
روحانی با بیان این که این روش «توسعه ناپایدار» است، گفت: اکنون ناچاریم آب آن سد را دوباره به سمت دریاچه روان کنیم چرا که دریاچه ارومیه زیبای پرخیرو برکت در حال خشک شدن است.
رییس جمهوری تاکید کرد: نباید طبیعت مهربان را به قهرش درآوریم و عصبانی اش کنیم که تبدیل به یک غول خطرناک می شود، ما باید به طبیعت برسیم، باید به جنگل ها برسیم، اگر مشکلی برای جنگل ها پیش بیاید به عجله باید خودمان را مانند طبیب بالای سر بیمار به آنجا برسانیم.
روحانی ادامه داد: آب، درخت ، مراتع و خاک که اصلا خریدنی نیست، اگر خاک سرزمین ما ، خاک کشاورزی ما تخریب شود چگونه جبران می شود؟ مگر می شود از بازار خاک کشاورزی خرید؟ اگر آب را نابود کردیم مگر می شود به راحتی آب را با پول خرید؟ اگر طبیعت را نابود کردیم مگر می شود به سادگی شرایط طبیعی را برگرداند؟
رییس جمهوری افزود: اساسا یکی از امتیازات مهم روستا هوای پاک و نسیم روح بخش است و نزدیکای صبح هم به جای سروصدای ماشین های بزرگ و دودزا صدای دلنواز خروس است، یکی از جاذبه های روستا، طبیعت آن است. روستایی ها سالم تر و با نشاط تر زندگی می کنند و مقاوم تر هستند.


** سلامت روستاییان اولویت دولت
روحانی با بیان این که «این دولت برای بهداشت و سلامت روستا برنامه ریزی کرده است»، اظهار داشت: هر مخارجی که شهری باید برای درمان خود در بیمارستان دولتی پرداخت کند، نصف آن را برای روستایی و شهرهای کوچک مقرر کردیم. برای این که روستاییان ما در سلامت باشند و شما قدم به قدم می بینید که موضوع بهداشت و درمان روستاییان به عنوان یک اولویت مدنظر خواهد بود.
رییس جمهوری ادامه داد: مساله بیمه، گسترش بیمه و گسترش خانه های بهداشت به عنوان برنامه های اولویت دار این دولت است که دنبال خواهد کرد.


** حضور فعالان روستاییان در عرصه سیاسی
روحانی یادآور شد: از لحاظ سیاسی حضور و روستاییان در صحنه نه تنها کمتر از شهرنشینان نیست بلکه بیشتر است. در تظاهرات، روزهای ملی، عزاداری ها، شادی ها و در انتخابات مشارکت روستاییان دیدنی است.
رییس جمهوری ادامه داد: در انتخابات دیدید که همچون مرکز کشور، همچون قلب تهران، دورترین نقاط روستایی کشور هم به خوبی انتخابات را دنبال می کرد، با دقت حوادث را می سنجید و روستاییان چه حماسه بزرگی را در 24 خرداد سال گذشته آفریدند.
روحانی اظهار داشت: این منتخب کوچک شما در بعضی از روستاهای کشور صد در صد رای را داشت، من تعجب می کنم یک روستای دور افتاده ای که تمام رای آن 96 رای است، صد در صد به یک نفر رای دادند که نشان می دهد که روستای امروز ما روستای دیروز نیست. روستاییان ما امروز کاملا از تحولات سیاسی، مسایل جهانی و مسایل کشور با اطلاع هستند.
رییس دولت یازدهم به وسایل و تکنول‍‍وژی های ارتباطی در روستاها اشاره کرد و گفت: امروزه این وسایل ارتباطی، شهر را به روستا، کشور را به دنیا و همه را به هم پیوند داده است.
روحانی با بیان این که « در روستاهای ما رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت وجود دارد»، افزود: چقدر روستاییان وبلاگ نویس داریم. روستاییان صفحه های اینترنتی دارند و در دانشگاه های ما بعضی از فرزندان روستایی شاگرد اول در رشته های مختلف هستند.
رییس جمهوری ادامه داد: همان موقعی که من در سال های 47 و48 دانشجوی دانشگاه تهران بودم در کلاسمان بهترین شاگردها روستایی ها بودند. روستاییان ما با استعداد، فعال، فهیم هستد و در حوزه های علمیه هم همینطور است. 


** مشکلات مهاجرت روستاییان
روحانی با بیان این که امروز باید قدردان روستاهایمان باشیم، اضافه کرد: جای تاسف دارد که روستاهای ما کم کم از درون تهی و خالی می شوند. بتدریج جوانان و نیروهای فعالش به شهرها و شهرهای بزرگ جذب می شوند، روستا با پدر و مادر پیر باقی می ماند.
رییس جمهوری اظهار داشت: یکی به روستای بزرگتر، یکی به بخش، یکی به شهر و یکی به مرکز استان و آن دیگری به تهران می رود، روستا خالی می شود که جای بسیارتاسف است. مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی باید تحقیق کنند چرا روستاییان روستا را ترک می کنند و به شهر پناه می برند؟
روحانی با بیان این که «اگر درشهر مکان وشغل آماده بود باز تاحدی این مهاجرت قابل قبول بود»، افزود: چرا روستایی هوای پاک و طبیعت خوب روستا را رها کند و در شهرهای بزرگ که نه از لحاظ بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی قابل قبول نیست حاشیه نشین شود؟ چون مشکلات فراوانی در این حاشیه نشینی شهرها وجود دارد.


**حقوق شهروندی یعنی حقوق همه ایرانیان
رییس جمهوری افزود: اگر ما می خواهیم توسعه ما توسعه پایدار باشد، باید سهم قابل ملاحظه ای به توسعه روستاها بدهیم، نباید روستاها تخلیه شود؛ روستاهایی که زیربنای تولید و حرکت جامعه بوده اند، نباید خدای ناکرده به باری برای شهرهای بزرگ تبدیل و مشکل زا شوند در حالی که روستاییان همیشه بار مسوولیت را بر دوش داشته اند.
روحانی افزود: یک نکته جالبی در سفر به استان چهارمحال بختیاری و در جلسه با روستاییان و عشایر داشتیم، یک نفر از این افراد سوال قشنگی از من کرد و گفت «فلانی! تو همیشه می گویی حقوق شهروندی پس حقوق روستایی چه می شود؟».
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: من برایش توضیح دادم که حقوق شهروندی، مال شهرنشین و روستانشین است، حقوق شهروندی به این معنا نیست که حقوق برای آن هایی است که در شهر زندگی می کنند بلکه یک اصطلاح است.
روحانی ادامه داد:حقوق شهروندی یعنی حقوق همه انسان ها، یعنی حقوق همه آن هایی که در ایران زندگی می کنند و تابعیت ایرانی دارند چه در روستا زندگی کنند و چه در شهر باشند، اما سوال این فرد برای من قابل توجه بود.
رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: کلمه حقوق شهروندی گاهی درست تبیین نمی شود در حالی که مقصود، حقوق شهرنشینی نیست بلکه حقوق شهروندان ایرانی است، یعنی هر ایرانی که در هر کجا زندگی می کند.


** تولید اساس توسعه روستایی
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث اقتصادی روستاها اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب ما به روستاییان در رفاه و مصرف کمک کردیم یعنی برق را به روستاها رساندیم، برای روستا آب لوله کشی درست کردیم و ورقه آب و برق درست کردیم که باید پرداخت کنند.
رییس جمهوری افزود: برای روستا گاز بردیم (بسیاری از روستاهای ما دارای گاز هستند) یک ورقه گاز بردیم که باید آن را پرداخت کنند.
روحانی تاکید کرد: ما هم رفاه بردیم، هم مصرف بردیم و هم خرجش را بالا بردیم، به هر حال وقتی برق آمد، یخچال آمد، وقتی یخچال آمد کم کم ماشین لباسشویی و جاروبرقی آمد از این رو مصرف اضافه شد.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: البته در کنار این ها، رفاه هم اضافه می شود اما اساس حرکت در تولید است، ما باید کاری کنیم که روستاییان ما درآمدشان چند برابر شود و ارزش افزوده آنان بالا رود.
روحانی ادامه داد: امروز برای این که زمین کشاورزی را توسعه دهیم، خیلی زیاد دست ما باز نیست اگرچه هنوز فرصت داریم که به زمین های کشاورزیمان افزوده کنیم.
رییس دولت یازدهم اضافه کرد: حداقل نصف آنچه که امروز از زمین استفاده می شود می توان در آینده به تدریج به آنان اضافه کرد در عین حال مهم این است که بهره وری زمین را بالا ببریم.
روحانی افزود: به دو گونه می توان این کار را انجام داد برای مثال اگر زمینمان یک هکتار است، یک هکتار دیگر به آن اضافه کنیم تا دو هکتار شود، یا این که محصول همان یک هکتار را دو یا سه برابر کنیم.
رییس جمهوری ادامه داد: به هر حال امروز محصول یک هکتار زمین گندم در ایران در کشت دیم یک تن و در کشت آبی حدود سه تن است، حال گاهی این کمتر از سه تن می شود و یا گاهی به بیشتر از چهار تن هم می رسد.
روحانی اظهار داشت: در همین همسایگان ما کشورهایی هستند که گندم آبیشان تقریبا دو برابر است، شش تن برداشت می کنند و در اروپا کشورهایی داریم که هفت تن در هکتار گندم برداشت می کنند و این گاهی بیشتر می شود.
رییس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: ما باید برنامه ریزی کنیم چگونه بهره وری و ارزش افزوده را بالا برده و بدانیم از آن زمین چه استفاده هایی ببریم، البته برخی کشورها هستند که از یک زمین چند بار استفاده می کنند که در بعضی از جاها امکان پذیر نیست و به آب و هوا بستگی دارد.


** ضرورت مصرف علمی آب
روحانی با بیان این که «اولین تلاش ما باید این باشد که آب را به صورت علمی در کشاورزی مصرف کنیم»، گفت: این مهم ترین کار ماست، زیرا آب در ایران کم است و ما در خشکسالی هستیم و مشکلات زیاد است.
رییس شورای عالی آب ادامه داد: همین روزهایی که الان هستیم برای آب آشامیدن در تهران مشکل داریم، این روزها در آشامیدنی و مصرفی در تهران مشکل داریم.
روحانی تاکید کرد: ما مشکل آب داریم، مصرف عمده آب برای کشاورزی است،80 یا 90 درصد برای کشاورزی است،ما باید این آب را به صورت علمی استفاده کنیم.


** برنامه دولت برای افزایش بهره وری آب
رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه «نظر و هدف دولت یازدهم از اول این بوده است که بتواند بهره وری استفاده از آب را بالا ببرد»، ادامه داد: آبیاری ها باید به صورت علمی باشد و این کار در دولت شروع شده و اگر مثلا ما 5.5 میلیون هکتار کشت آبی در کشور در بخش زراعت و کشاورزی داشته باشیم، شاید یک میلیون هکتار از این میزان به شیوه علمی آبیاری می شود.
روحانی خاطر نشان کرد: دولت کار بزرگی پیش رو دارد و البته در برخی از استان ها ما سد داشتیم، آب داشتیم و زمین آماده هم داشتیم و باید لوله کشی، کانال کشی و آب به مزارع می رسید، این کار شروع شده است.
رییس جمهوری با بیان اینکه «دولت یازدهم طرح های بزرگی در استان های ایلام، خوزستان و سیستان و بلوچستان شروع کرده است»، اظهار داشت: در خوزستان و ایلام در 6 ماه اول به طور میانگین ماهانه 2 هزار هکتار زیر پوشش این طرح قرار می گیرد و در ماه های آخر سال که به تدریج توسعه پیدا می کند، ماهانه 8 هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
روحانی افزود: در مدت سه تا چهار سال آینده در مجموع 550 هزار هکتار را زیر پوشش این طرح می بریم و از کارهای بزرگ دیگری که در استان های غربی شروع کرده ایم این است که در سال های بعد به طرح آبیاری های مدرن می رسیم.


** سود تسهیلات روستاییان کمتر شود
رییس دولت یازدهم خاطر نشان کرد: در سال های بعد و در تمام استان ها این طرح را دنبال می کنیم و برای این کار همه باید دست به دست هم بدهیم. اولا بانک های ما باید فعال شوند و این بسیار مهم است که بخش بانک می خواهد چه نقشی در توسعه بازی کند.
روحانی با بیان اینکه روستایی ها نیز می توانند به سهم خود پس انداز داشته باشند، افزود: کلیت پس انداز و مقدار پس انداز در کشور ما خوب است اما فعالیت بانک ها را باید اصلاح کرد و برای روستاها باید امتیاز ویژه قایل شویم، یعنی باید به گونه ای باشد با بهره و مشکلاتی کمتر وام گرفته شود.


** افزایش ارزش افزوده فعالیت اقتصادی روستا
رییس جمهوری تاکید کرد: معاونت توسعه روستایی باید با همکاری وزارتخانه ها و دستگاه ها تلاش کند، ارزش افزوده فعالیت اقتصادی روستاییان را بالا ببرد. البته بخش بزرگی از فعالیت روستاییان در زمینه کشاورزی، زراعت، باغداری و دام است ولی فعالیت مردم روستاها از گذشته در صنایع دستی، بسیار خوب بوده است اما باید در صنایع تبدیلی هم خوب کار کرد.
روحانی خاطر نشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در صنایع تبدیلی برنامه ریزی کند و روستاها می توانند در این زمینه حرکت بسیار خوبی داشته باشند.
رییس قوه مجریه با بیان اینکه «بحث درباره اینکه کشاورزی مهم است یا صنعت؟ مربوط به گذشته است»، اظهار داشت: ما باید دنبال کشاورزی صنعتی و صنعت کشاورزی باشیم زیرا باید هر دو مورد باشد و صنایع تبدیلی در کنار کشاورزی می تواند به این موضوع بسیار کمک کند.

** گردشگری روستا
روحانی ادامه داد: مسئله گردشگری می تواند درآمد روستاییان را افزایش دهد، باید به طرح های مختلف فکر کرد بطور مثال درباره صنایع دستی و فروش آنها در بازار برنامه های جدیدی داشت.
رییس جمهوری تصریح کرد: روز روستا در کشور فقط یک روز است اما باید در هر روستا، روز آن روستا را برگزار کنیم، مردم از آنجا دیدن کنند و روستاییان صنایع دستی خود را به فروش برسانند.
روحانی تاکید کرد: این کار هم از نظر معنوی و فرهنگی به نفع کشور است و هم از نظر اقتصادی می تواند کشور را به حرکت در آورد، ما امروز باید سنت های درست گذشته را حفظ کنیم و از آنچه در تمدن امروز مفید است نیز استفاده کنیم.


** پرهیز از سرگردانی درکوچه های تجدد
رییس جمهوری اظهار داشت: نمی توان از سنت رها و در کوچه های تجدد سرگردان رها شد. الان در کشور، در بسیاری از بخش ها به این سو حرکت می کنیم، سنت های قدیمی را کنار گذاشته ایم و در تجدد امروز هم نمی دانیم باید چه کاری انجام دهیم.
روحانی تصریح کرد: سرگردانی و حیرانی بین کوچه های قدیمی سنت و کوچه های جدید تمدن در کشور است که البته باید برای مواجهه با این موضوع، استراتژی فرهنگی در کل کشور داشته باشیم.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رفتار کج دار و مریز با مدرنیته نداریم. وقتی می خواهیم یک تحولی ایجاد کنیم باید در آن حساب و برنامه ریزی باشد، بنابراین توسعه ما باید متوازن، موزون و همزمان بوده و توسعه نامتوازن مانند آدمی است که دستش را بزرگ و تقویت کنی و این دست بلند، دراز و قوی شود، ولی بقیه اجزای بدن ضعیف باشند.
روحانی تصریح کرد: بدن باید متوازن به پیش رود و همین گونه نیز توسعه باید متوازن، جامع و پایدار باشد یعنی طبیعت را نباید تخریب کرد و از بین برد.

** سرمایه گذاران به میدان بیایند
رییس دولت تدبیر و امید «سخن آخر» خود را این گونه بیان کرد: فکر نکنیم مشکلات کشور را فقط باید دولت حل کند، دولت نه توان این کار را دارد و نه امکانات کافی دارد، دولت می تواند زمینه و تسهیلات را آماده کند، سرمایه داران و کارآفرینان باید به میدان بیایند.
روحانی افزود: روستاها در بخش کشاورزی مسایل فراوانی دارند، زمین های کوچک باید پیوسته شود، مدرنیزه کردن کشاورزی با یکپارچه نکردن زمین های کشاورزی امکان پذیر نیست، در یک باغ سنتی ماشین آلات کشاورزی نمی تواند حرکت کند و به ناچار باید با همان دست و بیل به سراغ آن رفت.
رییس جمهوری تاکید کرد: ما باید کشاورزی، باغداری و دامداری را متحول کنیم، به صورت سنتی نمی تواند روستایی را نگهدارد. رسیدن محصول به مصرف کننده هم مهم است.دولت باید تلاش کند واسطه ها را کاهش دهد، نه روستایی سود کافی می برد و نه مصرف کننده نهایی با قیمت مناسب می خرد.


** ضرورت تقویت بخش خصوصی و تعاونی
روحانی تصریح کرد: ما باید بخش خصوصی و تعاونی را فعال کنیم، در بسیاری از این استان ها وقتی کارآفرینان و سرمایه داران را دعوت کردیم، دیدیم خیلی آمادگی دارند، سرمایه گذاری امنیت، سود، امید به آینده، ثبات و آرامش بازار را می خواهد، این کارها، کار دولت است.
رییس جمهوری یادآور شد: دولت باید تسهیلات آماده کند، بانک ها را تجهیز کند و کارآفرینان هم باید به صحنه بیایند تا روستایی آباد و روستاییانی با نشاط تر برای توسعه ایران سربلند عزیز اسلامی داشته باشیم و با وحدت اتحاد و همدلی میان همه و با استماع از هدایت های مقام معظم رهبری دست به دست هم دهیم.

نظرات  (۱)

۱۶ مهر ۹۳ ، ۰۰:۱۳ کوشا ساعی
به جمع کاربران بلاگ بیان خوش آمدید.
این یک نظر آزمایشی است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی